Erotu kilpailijoista – näin aloitat brändityön

Sain ratkottavakseni casen, jossa logistiikka-alan myyjä kertoi kilpailevansa rajatulla markkinalla jättien keskellä pienenä toimijan – käyttäen reippaasti aikaa myös markkinointiin. Miten yritys pystyisi tehostamaan myyntityötä brändin avulla?

Brändityöllä on mahdollista päästä pois hintakilpailusta ja saada inbound-hanat aukeamaan. Seuraavien käytännön steppien avulla pääset tehokkaasti alkuun:

  1. Tutki markkinaa. Pureudu ihanneasiakkaasi kipupisteisiin, oston draivereihin ja esteisiin. Kysy, miksi asiakkaat ostavat ja potentiaaliset asiakkaat eivät osta. Tarpeet tiedetään myynnissä hyvin, mutta markkinointia harvemmin rakennetaan tämän ympärille.

  2. Käännä katse yrityksen sisään. Mitkä ovat yrityksesi ydinarvot? Tarkastele kulttuurianne - omaperäinen kulttuuri voidaan valjastaa brändin voimavaraksi. Kuuntele ihmisiä, mikä heitä motivoi ja mistä he innostuvat. Kuvatkaa osaamisenne – mitä harvinaista ja vaikeasti kopioitavaa osaamista teillä on?

  3. Kasaa näkemykset ja tee brändistrategia, joka pohjautuu liiketoiminnan visioon, missioon ja arvoihinne.

  4. Kirkasta uniikki kilpailuetunne (huom. ei kilpailukyky), josta asiakkaat ovat valmiita maksamaan. Se on teidän markkinapositionne. Positiointi on tärkeimpiä strategiatyön vaiheita.

  5. Jatka ajatusta, miten muotoilisit palvelustanne arvolupauksen asiakkaalle?

  6. Kuvatkaa tapanne hoitaa asiakassuhteita – onko palvelunne eri levelillä kilpailijoiden kanssa? Lupaatteko nopeimmat toimitukset?

  7. Miltä brändi näyttää? Ole luova. Vähemmän seksikkäillä B2B-aloilla hyödynnetään visuaalisuutta ja tarinankerrontaa hävettävän vähän, vaikka näillä olisi naurettavan helppo erottautua.

  8. Äänensävy eli tone of voice. Pahinta on puhua verkkosivuilla "me sitä ja me tätä", luoden korporaatiomaista ja etäistä vaikutelmaa. Äänensävyllä on väliä, ja eka askel on tuoda inhimillisyyttä peliin.

  9. Kiteyttäkää koko strategia one-pageriin. Teidän pitää pystyä viestimään brändivisio eri toiminnoissa.

Haluat luoda brändin, joka on ihanneasiakkaasi märkä päiväuni – persoona, joka pysyy mielessä, vetää puoleensa ja jonka jutut resonoivat läpi koko yhteisen matkanne.

Edellinen
Edellinen

Megaluokan brändiuudistus – ALD Automotive ja LeasePlan ovat nyt Ayvens

Seuraava
Seuraava

Mitä on brändiarkkitehtuuri?